Biznes Simplex - logo
Profesjonalizm naszą domeną

Znaczenie monitoringu należności.

Monitoring należności to jedno z kluczowych narzędzi w procesie zarządzania wierzytelności. Jego waga wzrasta jeszcze bardziej w czasie kryzysu. Przedsiębiorstwo monitorując należności, zwiększa nie tylko płynność, ale przede wszystkim ogranicza potencjalne straty wynikające ze złego długu.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć, stare powiedzenie znakomicie sprawdza się w tym przypadku. Zapobiegać, oznacza nie dopuścić do powstania zadłużenia, którego odzyskanie będzie kosztowne lub wręcz niemożliwe. Dzięki monitorowaniu należności jesteśmy w stanie zidentyfikować kontrahentów, którzy zapomnieli zapłacić, nie otrzymali faktury, i tych którzy mają problemy finansowe. Takie informacje szczególnie ważne są w przypadku świadczeń powtarzalnych świadczeń.
W ramach prowadzonych działań ci pierwsi zostają zmotywowani do zapłacenia, wobec tych drugich możemy podjąć stanowcze działania – przede wszystkim wstrzymanie świadczenia dalszych usług lub sprzedaży towarów do momentu zapłacenia zaległości.
Do dyspozycji mamy pełen wachlarz rozwiązań, z których możemy skorzystać. Należy jednak pamiętać, że wybór narzędzi i schematów działania należy dostosować do charakterystyki naszych kontrahentów. Do najpopularniejszych narzędzi należą: SMA – y przypominające o należnościach, automatyczny telefon wychodzący, e – mail z informacją o zadłużeniu, telefoniczny kontakt pracownika zajmującego się obsługą należności, pisemne przypomnienia.
Monitorować wewnętrznie, czy zlecić to profesjonalnej firmie windykacyjnej?
Na takie pytanie będzie musiał sobie podpowiedzieć każdy menadżer odpowiedzialny za obszar finansów w przedsiębiorstwie. Ponieważ jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Analizując jednak wszystkie za i przeciw warto ten proces przekazać na zewnątrz, ponieważ: nie ponosimy kosztów stałych utrzymania działu zajmującego się monitorowaniem należności; profesjonalne firmy windykacyjne mają dostęp do specjalistycznych narzędzi do monitorowania należności; pracownicy firm windykacyjnych podczas rozmowy z klientem/dłużnikiem będą w stanie wyczuć, czy problem z zapłatą wynika z braku czasu, czy rzeczywiście problemów finansowych; duża elastyczność w działaniu – jeśli w danym miesiącu liczba spraw w procesie monitorowania należności diametralnie się zwiększy, firma windykacyjna będzie w stanie obsłużyć wszystkie sprawy, kierując więcej pracowników do obsługi danego procesu.
Dokonując wyboru firm windykacyjnych do obsługi procesu monitorowania należności, sprawdź, czy firma windykacyjna ma doświadczenie w tym procesie, ponieważ na tym etapie ważne jest nie tylko odzyskanie należności, ale także utrzymanie dobrych relacji biznesowych z kontrahentami. Dlatego też pracownicy zajmują się monitorowaniem należności powinni być dobrymi negocjatorami i profesjonalistami w obsłudze klienta.

Źródło: Gazeta Finansowa

« powrót

BIG InfoMonitor
Klauzula informacyjna RODO
Card image
windykacja

Oferta obejmuje pełen zakres czynności zmierzających do sprawnego odzyskania wierzytelności naszych klientów. więcej...

NASZA OFERTA
Card image
wierzytelności trudne

Stworzyliśmy unikatową w skali kraju usługę, jaką jest dochodzenie należności trudnych, uznanych za nieściągalne. więcej...

OFERTA SPECJALNA
Card image
biuro detektywistyczne

Oferujemy kompleksowy zakres usług detektywistycznych, zarówno dla biznesu jak i osób fizycznych. więcej...

NASZA OFERTA
back to top